Sviatosť manželstva
Sviatosť manželstva je znakom spojenia Krista a Cirkvi. Dáva manželom milosť milovať sa láskou, akou Kristus miloval svoju Cirkev; takto milosť sviatosti zdokonaľuje ľudskú lásku manželov, posilňuje ich nerozlučiteľnú jednotu a posväcuje ich na ceste do večného života. (KKC, 1661)
Základné informácie:
-
manželstvom vzniká medzi mužom a ženou celoživotné spoločenstvo, ktoré je zamerané na dobro manželov, ako aj na plodenie a výchovu detí
-
manželstvo Kristus povýšil na sviatosť, preto každý pokrstený katolík vstupujúci do manželstva, je povinný uzatvoriť sviatostné manželstvo (teda v katolíckom obrade)
-
ak sú obaja snúbenci katolíci o vyslúženie manželstva sa žiada vo farnosti jedného zo snúbencov (podľa bydliska), ak je katolíkom len jeden zo snúbencov o vyslúženie manželstva sa žiada v jeho farnosti
-
pokiaľ nás žiadajú o vyslúženie manželstva veriaci bývajúci mimo našej farnosti, musia sa preukázať dovolením ich vlastného farára (licenciou k sobášu)
-
mnohí pokrstení katolíci žijú vo zväzku bez toho, aby prijali sviatostné manželstvo (boli sobášení buď civilne alebo v nekatolíckom obrade); chceme im podať pomocnú ruku a pomôcť im, aby ich zväzok bol platný aj cirkevne a mohli tak pristupovať k sviatostiam; ak máte podobný problém, neváhajte nás kontaktovať
Čo je potrebné, ak chcete požiadať o vyslúženie sviatosti manželstva:
-
navštíviť nás tri mesiace pred plánovaným uzatvorením manželstva
-
predložiť: krstné listy snúbencov (len ak sú snúbenci pokrstení v inej ako našej farnosti) nie staršie ako tri mesiace, potvrdenú zápisnicu z matriky obecného úradu (doklady je možné predložiť aj neskôr)
-
pri prvom stretnutí sa spisuje zápisnica a dohoduje sa priebeh predmanželskej prípravy
Niektoré dôležité poznámky:
-
cirkevné právo uvádza, že katolícki snúbenci, ktorí ešte neprijali sviatosť birmovania, majú ju pred prijatím manželstva prijať, ak je to možné bez veľkej ťažkosti (z toho vyplýva, že katolík žiadajúci o sobáš by mal mať birmovku)
-
pokiaľ je jedna stránka nepokrstená, platné uzatvorenie manželstva je podmienené dišpenzom diecézneho biskupa
-
pokiaľ je jedna stránka platne pokrstená, ale nie v katolíckej cirkvi (napr. v pravoslávnej cirkvi), dovolené uzatvorenie manželstva je podmienené dovolením (licenciou) diecézneho biskupa
-
v obidvoch vyššie spomenutých prípadoch musia snúbenci podpísať vyhlásenie, v ktorom:
- katolícka stránka sľubuje, že urobí všetko čo bude môcť, aby deti pochádzajúce z tohto manželstva boli pokrstené a vychovávané v katolíckej viere
- nekatolícka stránka svojím podpisom len potvrdzuje, že je oboznámená so záväzkom katolíckej stránky
Príprava na manželstvo:
Milí snúbenci,
Ak sa chystáte na svoj svadobný deň alebo o ňom ešte len uvažujete, urobte pre vašu spoločnú budúcnosť ešte niečo, čo váš vzťah posilní.
Dajte vašej vysnívanej svadbe ešte jedno kritérium – kvalitnú prípravu.
Príprava pred manželstvom je povinná pre všetky páry, ktoré chcú uzavrieť cirkevný sobáš. Vy si však môžete vybrať, ako a kde chcete túto prípravu absolvovať.
Kurzy pre snúbencov prebiehajú na celom Slovenku a je možnosť si vybrať aj niekoľko foriem. Sú to napríklad:
- Vikendový kurz - nájdete na stránke www.domanželstva.sk.
- Večerný 9 – týždňový kurz – v Košiciach organizovaný napríklad Saleziánmi https://kalvarka.sk/ alebo Univerzitným pastoračným centrom www.upcke.sk.
- Kombinácia týchto kurzov, na ktorých sa preberá 9 tém počas niekoľkých stretnutí.
Výhodou týchto kurzov je, že sa na nich podieľajú kňazi spolu s manželskými pármi. Takto sa dozviete okrem množstva dôležitých informacíí aj veľa praktických rád.
V našom dekanáte sa takýto kurz organizuje v Ždani. https://www.farnostcana.sk/category/clanky/priprava-na-manzelstvo
Počas troch sobotných popoludní sa preberá postupne 9 tém:
1. Povolanie k manželstvu, predpoklady dobrého manželstva
2. Ľudská pohlavnosť, rozdielnosť a doplnkovosť muža a ženy
3. Manželská láska
4. Komunikácia v manželstve a riešenie konfliktov
5. Kresťanská viera
6. Kresťanská mravnosť a kresťanský štýl v rodine
7. Zodpovedné rodičovstvo, prirodzené metódy plánovania rodičovstva
8. Príprava na rodičovstvo a výchovu detí
9. Sviatosti, sviatosť manželstva
Aké sú výhody takejto formy prípravy na manželstvo?
· Metodika týchto kurzov je vypracovaná v rámci Pastoračného plánu Katolíckej cirkvi na Slovensku na roky 2007-2013 predloženého Konferenciou biskupov Slovenska a inšpirovaná dokumentmi Pápežskej rady pre rodinu ako aj mnohými domácimi i zahraničnými materiálmi a skúsenosťami.
· Na prípravu je vyhradený väčší časový priestor, čím sa zvyšuje kvalita a efektivita prípravy. Väčší časový priestor umožňuje, aby boli kurzy interaktívnejšími (väčší priestor pre dialóg a diskusiu, aktivity v pároch, individuálny prístup a nadväzovanie nových kontaktov s ďalšími snúbeneckými pármi).
· Kurzy tvorí menšia skupina snúbencov (5 – 7 párov) stretávajúca sa pravidelne počas celého jeho trvania. Prípadne ak je skupina väčšia, sú k dispozícii ďalšie manželské animátorské páry.
· Tím, ktorý kurz vedie je tvorený kňazom a animátorským manželským párom, ktorí sú prítomní na každom zo stretnutí. Na niektoré špecifické témy si tím prizýva ďalšie manželské páry alebo odborníkov (psychológa alebo lekára).
· Klasické témy predmanželskej prípravy sú doplnené ďalšími témami zo psychológie, pedagogiky a medicíny súvisiacimi s manželstvom a rodinou. Hovorí sa o odlišnosti a vzájomnom dopĺňaní muža a ženy, o manželských krízach, sexualite, plodnosti, o výchove detí, o kresťanskom štýle v rodine.
Niektoré zásady z Kódexu cirkevného práva
Kán. 1055
§ 1. Manželskú zmluvu, ktorou muž a žena ustanovujú medzi sebou spoločenstvo celého života a ktorá svojou prirodzenou povahou je zameraná na dobro manželov, ako aj na plodenie a výchovu detí, Kristus Pán povýšil medzi pokrstenými na hodnosť sviatosti.
Kán. 1056
Podstatnými vlastnosťami manželstva sú jednota a nerozlučiteľnosť, ktoré v kresťanskom manželstve z dôvodu sviatosti nadobúdajú osobitnú pevnosť.
Kán. 1057
§ 1. Manželstvu dáva vznik súhlas stránok zákonne prejavený medzi právne spôsobilými osobami, ktorý nemôže nahradiť nijaká ľudská moc.
§ 2. Manželský súhlas je úkon vôle, ktorým sa muž a žena neodvolateľnou zmluvou navzájom odovzdávajú a prijímajú, aby ustanovili manželstvo.
Kán. 1065
§ 1. Katolíci, ktorí ešte neprijali sviatosť birmovania, majú ju pred pripustením k manželstvu prijať, ak je to možné bez veľkej ťažkosti.
§ 2. Aby snúbenci s úžitkom prijali sviatosť manželstva, nástojčivo sa im odporúča, aby pristúpili k sviatosti pokánia a prijali najsvätejšiu Eucharistiu.
Kán. 1134
Z platného manželstva vzniká medzi manželmi zväzok, ktorý je svojou prirodzenosťou doživotný a výlučný; okrem toho sa v kresťanskom manželstve manželia na povinnosti a dôstojnosť svojho stavu osobitnou sviatosťou posilňujú a akoby zasväcujú.
Kán. 1135
Obidvaja manželia majú rovnakú povinnosť a rovnaké právo vo všetkom, čo súvisí so spoločenstvom manželského života.
Kán. 1136
Rodičia majú veľmi vážnu povinnosť a prvotné právo, aby sa podľa svojich síl starali tak o telesnú, spoločenskú a kultúrnu, ako aj mravnú a náboženskú výchovu detí.
Sobášny obrad
Niekoľko dní pred sobášom idú snúbenci na svätú spoveď. Odporúča sa využiť ju na dôkladnejšiu revíziu svojho života a vzťahu k Bohu. Prijať sviatosť manželstva v ťažkom hriechu by znamenalo prijať ju bez úžitku, dokonca hriešne - svätokrádežne.
V deň sobáša sa snúbenci aj so svadobnými hosťami zhromaždia pred kostolom pár minút pred dohodnutým termínom. Svadobní hostia sa usadia v kostole, snúbenci čakajú pri vchode. Snúbenci idú pred oltár spolu alebo ich jednotlivo sprevádzajú rodičia. Svedkovia sa postavia za snúbencov. Svedkom môže byť občan SR, spôsobilý pre právne úkony, nemusí spĺňať žiadne cirkevné podmienky.
Kňaz po prežehnaní privíta snúbencov a ostatných prítomných a prednesie modlitbu za snúbencov. Nasleduje čítanie zo Svätého písma. Čítať môže niektorý zo snúbencov alebo niekto z prítomných hostí. Po čítaní sa spieva žalm, všetci prítomní odpovedajú spevom. Kňaz prečíta evanjelium, po ktorom nasleduje krátky príhovor. Po príhovore je vlastný obrad uzavretia manželstva.
Kňaz oslovuje snúbencov krstnými menami (M.):
Kňaz: M. a M., rozhodli ste sa uzavrieť sviatostné manželstvo. Teraz nastáva tá chvíľa, keď Kristus Pán tu pred zástupcom Cirkvi a pred cirkevnou obcou sviatostne spečatí vašu lásku. Preto sa vás pred Bohom a Cirkvou pýtam: Je toto vaše rozhodnutie slobodné a úprimné?
Snúbenci odpovedia (každý zvlášť): Áno.
Kňaz: M. a M., ste rozhodnutí žiť v úprimnej láske a vo vzájomnej úcte po celý život?
Snúbenci: Áno.
Kňaz: Chcete si založiť rodinu. Pýtam sa vás pred Bohom a Cirkvou: Ste ochotní s láskou prijať deti ako dar Boží a vychovávať ich podľa Kristovho evanjelia a podľa zákonov jeho Cirkvi?
Snúbenci: Áno.
Kňaz: Keď teda chcete uzavrieť sviatostný manželský zväzok, podajte si ruky a pred Pánom Bohom a jeho Cirkvou vyjadrite svoj manželský súhlas.
Snúbenci sa chytia za ruky a držia sa po celý čas sľubu. Nasleduje formula manželského sľubu, ktorá môže mať dvojakú podobu. Buď kňaz kladie otázky a snúbenci odpovedajú, alebo si celú formulu manželského sľubu čítajú sami.
Prvá forma manželského sľubu
Kňaz sa pýta muža: M., beriete si M. za svoju manželku?
Muž: Beriem.
Kňaz: Sľubujete pred všemohúcim Bohom, že jej budete verným manželom a že ju nikdy neopustíte ani v šťastí ani v nešťastí, ani v zdraví ani v chorobe, a že ju budete milovať a ctiť po všetky dni svojho života?
Muž: Sľubujem.
Kňaz sa pýta ženy: M., beriete si M. za svojho manžela?
Žena: Beriem.
Kňaz: Sľubujete pred všemohúcim Bohom, že mu budete vernou manželkou a že ho nikdy neopustíte ani v šťastí ani v nešťastí, ani v zdraví ani v chorobe, a že ho budete milovať a ctiť po všetky dni svojho života?
Žena: Sľubujem.
Potom kňaz položí štólu na spojené ruky novomanželov a hovorí: A ja v mene svätej Cirkvi potvrdzujem, že ste uzavreli sviatostné manželstvo a požehnávam ho v mene Otca i Syna i Ducha Svätého. Čo Boh spojil, človek nech nerozlučuje.
Všetci: Amen.
Druhá forma manželského sľubu
Muž: Ja, M., beriem si teba, M., za manželku a sľubujem pred všemohúcim Bohom, že ti budem verným manželom a že ťa nikdy neopustím ani v šťastí ani v nešťastí, ani v zdraví ani v chorobe a že ťa budem milovať a ctiť po všetky dni svojho života.
Žena: Ja, M., beriem si teba, M., za manžela a sľubujem pred všemohúcim Bohom, že ti budem vernou manželkou a že ťa nikdy neopustím ani v šťastí ani v nešťastí, ani v zdraví ani v chorobe a že ťa budem milovať a ctiť po všetky dni svojho života.
Potom kňaz položí štólu na spojené ruky novomanželov a hovorí: A ja v mene svätej Cirkvi potvrdzujem, že ste uzavreli sviatostné manželstvo a požehnávam ho v mene Otca i Syna i Ducha Svätého. Čo Boh spojil, človek nech nerozlučuje.
Všetci: Amen.
Prísaha
Kňaz: Milí novomanželia, teraz prísahou potvrďte, čo ste si navzájom sľúbili.
Novomanželia si kľaknú, pravú ruku položia na kríž a muž hovorí:
Pred oltárom nášho Pána Ježiša Krista prisahám, že svoj manželský sľub dodržím. Tak mi Pán Boh pomáhaj.
Manželka potom hovorí:
Pred oltárom nášho Pána Ježiša Krista prisahám, že svoj manželský sľub dodržím. Tak mi Pán Boh pomáhaj.
Požehnanie a odovzdanie prsteňov
Kňaz vyzve novomanželov, aby predložili prstene na požehnanie:
Teraz vám požehnám snubné prstene.
Manžel položí prstene na tácku a obidvaja novomanželia ju spolu držia.
Kňaz hovorí: Požehnaj, Pane, tieto prstene. Žehnáme ich v tvojom mene, aby tí, čo ich budú nosiť, zachovávali neporušenú vernosť, plnili tvoju vôľu, zotrvávali v tvojom pokoji a žili vo vzájomnej láske až do smrti. Skrze Krista, nášho Pána.
Novomanželia: Amen.
Kňaz pokropí prstene svätenou vodou.
Manžel potom nastokne prsteň manželke a hovorí: M., prijmi tento prsteň ako znak mojej lásky a vernosti v mene Otca i Syna i Ducha Svätého.
Podobne aj manželka nastokne prsteň manželovi a hovorí: M., prijmi tento prsteň ako znak mojej lásky a vernosti v mene Otca i Syna i Ducha Svätého.
Modlitba za novomanželov - jedna z možností
Kňaz: Bratia a sestry, pokorne prosme nebeského Otca za týchto novomanželov i za všetkých pokrstených a za celú Cirkev.
Aby títo novomanželia boli v živote šťastní a spoločným úsilím aby získali šťastie večné, prosme Pána.
Všetci: Prosíme ťa, vyslyš nás.
Aby pamätali na lásku a starostlivosť svojich rodičov a stali sa aj sami dobrými kresťanskými rodičmi, prosme Pána.
Aby v našej farnosti a v celej Cirkvi boli vždy dokonalejšie manželstvá a svätejšie rodiny, prosme Pána.
Aby sa pokoj a bratská lásky šírili v našich obciach, v štátoch a po celej zemi, prosme Pána.
Kňaz hovorí: Svätý Otče, tvorca celého sveta, ty si muža i ženu stvoril na svoj obraz a ich zväzok si zahrnul svojím požehnaním. Pokorne ťa prosíme za túto novomanželku, ktorá sa dnes sviatostným manželstvom spája so svojím mužom, aby si ju požehnal. Tvoje požehnanie nech zostúpi na ňu i na jej manžela, aby sa v manželstve vzájomne obdarúvali láskou a ich deti aby boli ozdobou rodiny a obohatením Cirkvi. V radosti nech ťa chvália, v žiali nech ťa hľadajú, v námahách nech majú útechu, že si s nimi a že im chceš pomôcť; v trápeniach nech cítia, že stojíš pri nich a chceš im ich zmierniť. Nech sa zúčastňujú na bohoslužbách Cirkvi a vo svete nech svedčia o tebe. A po šťastnej starobe nech sa stretnú so svojimi drahými v nebeskom kráľovstve. Skrze Krista, nášho Pána. Amen.
Kňaz: A teraz sa obráťme k nebeskému Otcovi modlitbou, ktorú nás naučil náš Spasiteľ:
Všetci: Otče náš ...
Požehnanie
Po záverečnom požehnaní novomanželia a svedkovia podpíšu sobášne zápisnice. Ostatní prítomní môžu zatiaľ vytvoriť slávnostný špalier, ktorým prejdú novomanželia po podpise zápisnice pred kostol, kde môžu byť gratulácie.
„Preto muž zanechá otca i matku
a pripúta sa k svojej manželke
a budú dvaja v jednom tele.“
(Ef 5, 31 -32)